Semester och träning

Semester och träning

Då har det fått en månad. En månad av semester och tystnad här. Den har varit grymt skön och välbehövlig. Husvagns folk som vi är så har jag och frun kört runt i Sverige i år också. Kolla på vårt Instagram konto för våra resor så ska ni se var vi varit

Vi bestämde att vi skulle försöka röra på oss lite varje fall, och det gjorde vi. När vi var i Karlsborg så blev det ett antal varv runt campingen varje fall. Kanske inte någon rolig löpning men det blev av.

I Mora blev det en morgon tur i fäders spår. En sjukt backig tur mot sälen upp till Mora skidstadion och tillbaka till Mora parken igen. Kan inte förstå att de kör längdåkning i dessa backar. Iom att jag var ute och sprang före frukost så styla håret och raka mig var inte riktigt vad jag ville då. Ville ju springa 😜

Sedan blev det ingen löpning vecka två, men lite vandring upp till toppstugan i Åre blev det. Blev ingen löpning förrän i Söderhamn. Bilen gick i sönder så jag behövde rensa tankarna lite i 10 kilometer. Det fungerade bra varje fall.

Men sista anhalten på vår resa var Karlskrona. Här har vi varit förr och jag blev då lite kaxig. Skulle ju inte vara svårare än sist ju. Så jag byter runda. Skulle jag inte ha gjort. Eller Jo. Ska jag inte gå i gamla fotspår så måste man byta stigar ju 😜. Gick ut hårt på 5:00 men insåg snabbt att jag var tvungen att sänka tempot så mina ben började brinna av smärta av alla backar. Men en plågsam 5 kilometers runda blev det 😊

Junis halvmaraton till historien

Junis halvmaraton till historien

Klockan ringde. Körde frun till jobbet. Började springa och vips var junis halvmaraton till historien. Nja! Kanske inte riktigt så lätt var det

Planerna för helgen var redan satta sedan förra helgen. Det skulle bli en halvmaraton denna helgen så att junis halvmaraton blev gjord. Nämnde det också i förra månades inlägg som jag skrev att det skulle bli denna helgen. Skrev kanske att jag skulle springa på lördagen, men strunt i det.

Körde frun till jobbet och hem och softa en halv timme sen bar det ut. 07:52 sa Runkeeper. Vem ger sig ut en söndag på långpass en söndag kl 07:52. Jo jag 😊 Fick köra på innan det blev för varmt.

Blev ett behagligt snacke tempo (den ända jag snackade med var ju mig själv 😂) på 6:30 och det höll jag till vid 10km sen fick det bli 6:00. Riktigt härligt.

När jag kom till Nova här i Lund såg jag en tjej som hade cykeln upp och ner för att försöka få på kedjan. Så jag ryckte in och fixa det. ”Ha en bra dag” sa hon och tackade för hjälpen. Precis efter det blev jag staterad av en fiskmås som skulle skydda sina barn för att bli över sprugna av mig. Riktigt aggressiv så jag fick snabbt vända och springa ett annat håll. Var dock inte en super stor omväg. Nog bättre det än att ha en fiskmås efter mig.

Sprang in på Sankt Hans backar och benen var bara så trötta att springa denna låååånga uppförsbacke. Men det gick.

Sprang förbi Norra fäladen och sen mot ideontorget och sprang längs med spårvägs bygget. Här ska anordnas en stafett den 17 September 2019. En sträcka med 4 byten. Ganska sugen på att rafsa i hop ett lag faktiskt. En gång detta händer kanske.

Vid 18 kilometer var viden elak så jag fick springa i mot den och kroppen kändes sliten. Uch!

Men känslan när kilometer antalet tickar över 21 kilometer är så magisk. Jag känner mig så nöjd efteråt! Att kroppen fortfarande vill och att jag faktiskt lyckades.

Nu är det söndag 😊 Ha en fin sådan alla där ute

Sveriges nationaldag

Sveriges nationaldag

Känns som att Sveriges nationaldag firas på så många olika vis. Inte sedan dagen blev en helgdag i kalendern har det börjat blomstra vad som bör göras en dag som i dag, men tycker vi ligger långt efter våra grannar ändå. Jag börjar dagen med löpning medan frun jobbar varje fall

Uch! Har inte skrivit på länge kom jag på. Har inte varit så aktiv att springa heller. Varit ute med husvagnen med bästa frun och lite långhelg där i mellan. Vi var i Mölle(Insta ”vårt husvagnsliv”) förra helgen, vilket var behövligt med lite cutoff.

Så kom värmen på riktigt också! I går den 5/6. Så varför inte ta en runda på 5km. var tanken. Men när jag insåg att min 5km runda var lite backig så sprang jag ett annat håll som också skulle va ca 5km.

Men NEJ! Det var ju 7km rundan. 5km sprang jag på 28 minuter och efter 6,3 slutade jag springa och gick resten av vägen hem. Ingen vätska och bara helt sjukt varmt. Men men! Bättre 6,3 ärm noll 😜

En svettig 6.3km runda

I dag på Sveriges nationaldag så blev jag lite sugen på att springa igen. Hade lovat frun att hämta henne när hon slutade 14:00 i dag och klockan vad 13:00. Men! Varför inte springa runt i Sankt Lars parken så länge jag hinner? Så fick det bli. Blev en lite runda och gött var det.

Sveriges nationaldag i Sankt Lars parken
Runt Sankt Lars parken i ett par skor

Vet inte riktigt vad kartbilden ska likna, men runt på olika vis blev det.

Nu är det chill till i kväll som gäller! Ha en fin nationaldag 🇸🇪 alla

Lund halvmaraton

Lund halvmaraton

En gång i månaden kör jag ett halvt maraton. Denna veckan blev det också i Lund precis som förra månaden. Så jag kallar det för Lund halvmaraton 🙂

Förra månaden skrev jag om månadens halvmaraton. Jag kom på iden då för att jag hade under mars sprungit Lissabon halvmaraton och fortsatte jag med ett halvt maraton varje månad så kan jag ju hålla kroppen vid liv. Det var tanken och så får det bli. Är ingen coach eller något så jag vet inte om min teori fungerar, men vi kör 😉

Det är fruns arbetshelg så då kan jag med gott samvete smyga i väg på min låååånga runda. Med bara sol på himlen och grymt taggad så vardet till att snöra på skorna, en puss på frun (då hon inte är hemma när jag kommer tillbaka), trycka på play på Spotify och sen starta Runkeeper, och vi är i gång

Vid 3 kilometer så kom jag till ett av det härliga rapsfälten som finns här runt Lund.

En sak som jag kom på, som jag inte tänkt på innan, var att jag faktiskt springer in i Staffanstorps kommun och springer där i nästan en kilometer. Jaja! bara lite rolig fakta.

När jag sprang in i höjeådalen så hade det gått 7 kilometer. Det som var härligt här var att det fanns fyra lösa hästar som var väldigt nära stigen som jag sprang på. Riktigt mysigt.

Kilometerna tickade på. Från asfalt till grus och asfalt igen. Långa backar upp och branta nedförsbackar. Lund i ett nötskal.

När jag sprungit igenom Sankt Hans backar så hade jag en plan på att inte springa förbi ideon utan springa förbi Willys för att sedan ta tunneln under E22:an och komma ut vid Logen här i utkanten av Lund.

Det som också finns på den sidan är Brunnshög. En stads del som håller på att växa fram och med det nya transport sättet, Spårvagn, som håller på att byggas här i Lund. Ska bli spännande när den kommer att börja att rulla under 2020.

När jag kom till stadsdelen Östra Torn och mäturet sa 19,8 kilometer var det jobbigt. Shit! var jag inte framme snart.

Äntligen

21.1 kilometer! Stop! Jag är hemma! Tack och lov. Det var riktigt jobbigt men det var värt det. Men frågan kommer ändå. Varför var det så jobbigt i dag och inte förra gången. Kanske för att jag körde som tusan på Lundaloppet förra lördagen. Kanske inte kroppen är riktigt återhämtad. Bara en massa spekulationer, men underbart var det.

Bara att ladda om för den 8:de Juni är det dags igen 😉

Ha en fin helg på er

Lundaloppet 2019

Lundaloppet 2019

Med ett hopp om att slå mitt person bästa på 10 kilometers så gick start skottet på Lundaloppet 2019. Vilja fanns, men skulle kroppen klara det

Ja! Kalendern sa den 4:e maj när jag steg upp i lördags och då var det dags att springa Lundaloppet igen.

Dagen kunde inte börjat bättre än att äldsta dottern väckte oss och meddelade att lördags bullarna var inhandlade och att det var frukost. Medans tjejerna fixade sig för sin shopping runda så satte jag på en Spotify löpare lista och började komma in i ett lugn.

Men så klart kom frågan? Skulle jag kunna slå mitt personbästa som jag satt som mål i inlägget den 24 mars? De sista två veckorna har jag ju inte hållit den tränings intensiteten som jag borde ha haft.

Redo för lundaloppet 2019

Väl på plats på centrala idrottsplatsen här i Lund så var det bara 45 minuter till start och Gerdahallen skulle precis började värma upp alla löparna när jag hör att det är ett rekord år med anmälningar i år. Ink. barn och vuxen loppen så var där precis under 8000 som skulle springa i dag. Riktigt roligt att höra.

Snart dags att springa lundaloppet 2019

Start skottet kom och dags att börja springa. Känslan var enorm. Benen var pigga. Efter första kilometern så kom frågan. ”Ska detta hålla?” Men jag sprang på och armbågade mig fram. Var en massa människor och ”alla skulle fram”.

Tanken var att inte stanna och dricka på de två vatten punkter som fanns. Dricker inte på mina tränings rundor så varför skulle jag ödsla tid på det. Sagt och gjort sprang förbi första vid nästan 3 km.

Fram till kilometer 5 var det bara att hänga på. Det var riktigt jobbigt, då det började gå uppför. Precis när vi passerade 5 kilometer så började det hagla. Shit! Riktigt obehagligt att springa i det. Piskande hagel i ansiktet är inget att rekommendera. Det höll på fram till 6,5 km (c:a).

Sen gick det uppför ännu mer upp till kilometer 7 och vatten kontroll två. Pju! Men efter det började det gå nerför! Tack! Passerade universitets området och igenom lundagård gick det.

Sen kom vi till Mårtenstorget. Här i från var det riktigt mycket folk anda in i mål. Så roligt. När vi kom till Bantorget så la jag på en liten växel till.

När vi kom till idrottsplatsens baksida för att springa in på de sista 300 metrarna så var det bara och ge allt.

53:58! blev den officiella tiden (men runke-per aka runkeeper 🙂 tyckte annat) och det är ju den som gäller! Personbästa med nästa 2 minuter. Wow!!

Erdinger alkoholfri som Personbästa ölen Pers bärs

Så efter det så var det bara att inta min pers bärs som blev en Erdinger alkoholfri. Passade super bra. Blå etikett och blå medalj 😊

Ha nu en fantastisk vecka för det ska jag ha!

Fem snabba kilometrar

Fem snabba kilometrar

När påskkärringarna flög till Blåkulla så passade jag på att springa fem snabba kilometrar. Det blev min start på påsken

Arbetsveckan var slut och dags att koppla av en del. Men ville ändå ut och springa lite. Men 30 minuter skulle passa in.

Sagt och gjort. På med skorna och dags att riva av fem snabba kilometrar var tanken. Sist så sprang jag på 27:01 så inte långsammare än det skulle det bli.

Det var bara att tröska på. När jag passerade 4 kilometer så var jag trött. Riktigt trött. Men det var bu bara en kilometer till. KOM IGEN!

Det var bara att springa så fort som det gick på vilja. Mjölk syran bara pumpade ut i musklerna och kroppen sa bara. Stanna!! Men jag körde på.

Min Persbärs

Oh där passerade jag fem kilometer och klockan stannade på 26:38. Wow!!! Ett nytt person bästa! Riktigt glad men super trött.

Nu var det dags att fira påsk 😜

Månadens halvmaraton

Månadens halvmaraton

Från en god frukost till månadens halvmaraton avklarad på en bra tid och även få en rund tur runt Lund.

Dagen började riktigt bra. Ensam frukost med datorn för att planera lite inför sommarens husvagnssemester Ska bli så roligt och längtar som bara den.

Sen bar det till att ta på löparkläderna, stretcha och sen ut. Jade inte något riktigt mål med dagens runda men kändes som det kunde bli 10km varje fall.

Startade och hamnade på ca 6.20/km vilket jag tyckte var en super bra fart. Fastnade kring denna farten de tre första vilket var riktigt skönt.

Utan att tänka på det så gick det fortare. Vädret och känslan var bara helt underbar så jag kan förstå att det gick snabbare och snabbare. Gick ner på 5:30 någon kilometer fram till 13:an sen gick det trögare. Inget jag kan säga att jag kände men så här efteråt ser jag det.

För varje kilometer som jag sprang så sa klockan till och jag brydde mig inte om jag sprang snabbare eller långsammare. Var så skönt att bara springa 😀

En vända in på Sankt Hans Backar blev det också, men blev bara ”rakt” igenom. Ganska backig där men så härlig miljö att springa i.

Mellan 16 och 17km passerade jag Lunds gigantiska spårvägs bygge. Ska bli så roligt när det är klart. Vet att många Lundabor inte håller med men gillar när man tänker till och utnyttja naturen och smälter in trafiken i den.

Efter 18km så gick allt bara fortare och fortare och vid 19,5km så ville jag bara vara hemma. Nu var det jobbigt. Men jag krigade på och var hemma 9 minuter fortare än Lissabon halvan som jag sprang.

Så nästa månad så sökandet bli något liknande. Springa runt Lund i en halv mara. 😜

Ha en fortsatt fin dag

Spring of Hope

Spring of Hope

Spring av Hope är till för att samla in pengar till barncancerfonden under Spin of Hope timmarna. Så ligger löpning närmre hjärtat så är det givet för att ställa upp för barnen.

Då var årets Spin of Hope dag avklarad för min del. Spinning kör jag om jag är tvingad men annars gör jag hellre andra aktiviteter.

Friskis och Svettis här i Lund brukar inte bara ha Spinning utan även Yoga, Gympa, Löpning och i år också Bugg.

Löpning som jag brinner för var ett givet val för mig. Från och med förra året så springs det en specifik runda åtta gånger. Runda är 5274,3 meter (uppmätt med ett sådant hjul mätinstrument) så springer man 4 varv så blir det en halvmaraton och 8 ett maraton.

Önskan innan dagen började var att genomföra alla åtta. Hade varit så häftigt. Dagen kom och jag var övertaggad. Där var fler löpargrupper som hade anslutit som bl.a Runacademy. Riktigt kul att så många var med.

Spring of Hope 2019

Första rundan gick inte riktigt i mitt tempo precis men det var bara att hänga på så jag fick reda på vilken runda det var. Var länge nere på 5:30 redan efter 1km och det är inte likt mig. Brukar värma upp lite i minst 6:30 i först 5km.

Sen var det villa i 40 minuter (var frivilligt. Gick att köra nästa varv direkt inpå) till nästa heltimmes start. Gick lite lugnare och häll min egen hastighet.

Runda tre och fyra hade jag bara 7 minuters stopp för jag behövde köra ett till så jag inte missade något. Skulle hämta frun på jobbet för hon hon skulle köra spinning i fyra timmar.

Väl tillbaka på Friskis och Svettis så kastade jag mig i något att äta sen var det dags igen. Men hur skulle det gå. Mina vader var redan som betong efter denna längre vila. Kände redan när jag började springa att detta varvet kom att gå riktigt dåligt.

Placerade mig sist och allt fler bara försvann. Brydde mig inte för jag hade ont. Det började dock släppa lite när jag fått i gång maskinen. Trappor och uppförsbackar gick jag. Men kroppen sa helt stopp vad 3,5 km in på femte varvet.

Kan säga att jag kände mig inte besviken för jag har aldrig sprungit så här mycket på en dag förr. Så jag gick fram till 5km markeringen och joggade de sista 274 metrarna. Fick applåder av gänget som stod och väntade vid mål. Så fint gjort.

Det blev 26,3km i dag men inget maraton. Strunt samma. Så i kväll är det hämtmat och mysbyxor med någon öl som gäller.

Ha en fin kväll alla. Var rädda om er 😊

Mot Lundaloppet

Mot Lundaloppet

Från trött till pigg vilket gjorde att jag anmälde mig till Lundaloppet. Så mot Lundaloppet 2019 då! 😉

En härlig arbetsdag till ända och på bussen hem så nickade jag till av trötthet. Det som bar bra att det redan bar bokat ett IW pass på Friskis här i Lund och tiden för avbokning hade passerat så det var ingen återvändo trots tröttheten.

Efter passet var jag trött och svettig som om en snigel hade fått 10 cm på 1 minut. Så himla skönt att det är gjort.

Nu är jag hemma och duschad och pigg igen. Med det så landade jag i soffan och om jag nu satt där kunde jag ju lika bra anmäla mig till Lundaloppet. Hehe. Så då bar det gjort. Dags att börja lägga upp träningen inför det då.

Ha en trevlig kväll

Uppvärmning innan gymmet

Uppvärmning innan gymmet

Uppvärmning innan gymmet innebar att jag fick äntligen springa sedan tisdagens runda i Lissabon.

Söndag och dags för löpstyrka på gymet med ena dottern. Ville springa i dag också så varför inte springa till Friskis då 😜 Har inte sprungit sedan i tisdags. Då var det en runda i Lissabon. I dag blir det i Lund.

Sagt och gjort. På med dojsen och ut. Efter att jag satt ett nytt mål (som jag skev om innan i dag) så var jag taggad att lägga ribban lite högre. Första kilometern gick på 6 blankt. Men att ligga på den farten direkt i början fick jag sota för. Fick super ont i benhinnorna och vaderna. Kämpade fram till kilometer fyra, sen var jag tvungen att stretcha.

Efter det började allt kännas riktigt bra. Tempot ökade successivt och benen kändes allt lättare. Men det onda i vaderna släppte inte helt för än jag var framme. Totalt blev det 10,6 kilometer rakt in på Mars kontot!

Ha en fin kväll ”out there”

Sankt lars park

%d bloggare gillar detta: